Menetelmät

Kinesio- ja Dynamic -teippaus

Kinesioteippausta käytetään yleisimmin vähentämään kipua ja turvotusta sekä lisäämään liikkuvuutta ja lihasvoimaa. Kinesioteippi on puuvillainen, elastinen teippi joka venyy pituussuunnassa 130-140%. Liimapinta on akryylipohjainen (lateksiton). Teippaus kestää iholla 3 pv – 1 viikko. Kinesioteippauksen kanssa voi käydä suihkussa ja saunassa. Teippaustekniikoita on lukuisia erilaisia ja ne valitaan halutun vaikutuksen mukaisesti.

Dynamic-teippi on kinesioteippiä vastaava tuote, mutta reilusti elastisempi, joka tarjoaa suuremman liikeradan. Se soveltuu paremmin heikkojen, rasittuneiden tai rikkoutuneiden lihasten avuksi.

Akupunktio

Fysioterapiassa pääasiallinen akupunktion käyttökohde on akuutin ja kroonisen kivun ja säryn lievittäminen, kudosturvotuksen vähentäminen sekä lihasten rentoutus. Akupunktion vaikutusmekanismia selitetään paljolti hermojärjestelmän välityksellä tapahtuvan kivunlievityksen kautta. Keskushermostossa on kemiallisia välittäjäaineita mm. endorfiineja, joiden erittymisen myötä kiputuntemukset lieventyvät ja lihasrentous lisääntyy. Hyviä hoitokohteita ovat mm. erilaiset hermopinteet, nivelkivut, niska-hartiavaivat, selkäkipu, päänsärky ja migreeni. 

Basic Body Awareness- terapia

Basic Body Awareness –terapia on psykofyysisen fysioterapian menetelmä, joka aktivoi ihmisessä olevia voimavaroja sekä edistää ja ylläpitää kokonaisvaltaista hyvinvointia. BBAT kietoo yhteen tasapainon, vapaan hengityksen ja tietoisen läsnäolon yksinkertaisten liikeharjoitteiden avulla. Olennaista terapiassa on asiakkaan ja terapeutin välinen vuorovaikutus liittyen asiakkaan havaintoihin, kokemuksiin, oivalluksiin ja oppimiseen. Liikeharjoituksia tehdään maaten, istuen, seisten ja kävellen. Lisäksi tehdään pariharjoituksia, äänenkäyttöharjoituksia sekä pehmytkudoskäsittelyä. Olennaista harjoittelussa on läsnäolo omassa kehossa ja liikkeessä. Liikkeitä on helppo yhdistää omaan arkielämään.

Rytminen liikeharjoittelu

Rytmisellä liikeharjoittelulla aivot saavat uusia mahdollisuuksia parantaa toimintaansa. Liikkeiden avulla aivojen kaikki kerrokset, eri lohkot sekä aivopuoliskot pyritään saamaan hyvään yhteistyöhön keskenään. Liikeharjoittelun avulla voidaan lieventää erilaisia häiriötiloja, poistaa haitallisia refleksijäämiä sekä integroida refleksejä. Liikeharjoittelu sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille. Säännöllinen harjoittelu tuottaa parhaan tuloksen ja harjoituksia voi tehdä päivittäin. Harjoittelun avulla asento-, liike- ja tuntoaistien toiminta parantuu.

Varaa aika ja tutustu lisää

Ajanvaraus Tampere Ajanvaraus Helsinki