Hyvinvointia jokaiseen päivään

Tämä Yrittäjän päivän- blogi on suunnattu kaikille yrittäjille sekä jokaiselle oman elämänsä yrittäjälle. Eli kaikille meille. Omasta jaksamisestaan huolehtiminen tulee olla meille joka päivä etusijalla, ja sitä voi taas tänäänkin hetken miettiä. Työ- ja toimintakyky on suurin pääoma minkä omistamme. Jos sen menetämme, niin kaikesta tulee huomattavasti vaikeampaa.

Olen listannut viisi ihan tärkeintä asiaa, joihin meidän jokaisen tulisi päivittäin kiinnittää huomiota oman jaksamisen ja palautumisen ylläpitämiseksi. Vaikka nämä asiat saattavat olla tuttuja asioita, niin käsi pystyyn, jos oikeasti pystyt huomioimaan näitä asioita säännöllisesti.

1. Uni
Nukkuminen on välttämätöntä meidän psyykkiselle ja fyysiselle palautumiselle sekä aivojen tehokkaalle toiminnalle. Liian vähillä yöunilla toimiminen aiheuttaa jo lyhyessäkin ajassa muistihäiriöitä, väsymistä ja jännittyneisyyttä, keskittymisvaikeuksia, toiminnan jatkuvaa korjaamista sekä hitaampaa ajattelutoimintaa. Unen laatuun voi vaikuttaa merkittävästi huomioimalla tässä listassa seuraavana olevilla asioilla.

2. Ravinto
Säännöllinen ravinto on meidän energialähteemme, joka ylläpitää sekä jaksamista että palautumista. Epäsäännölliset ruoka-ajat aiheuttavat usein verensokerin heittelyä, huimausta sekä ennen aikaista väsymystä. Liian vähäiset tai liian raskaat ateriat aiheuttavat päivän toimintakyvyn häiriöitä, ja saattavat johtaa isompiin terveysongelmiin. Tutkittua on myös ruoan laadusta se, että liian rasvan, suolan ja sokerin käyttämisellä on terveyttä haittaavia seurauksia, joten niiden käyttöä on syytä rajoittaa.

3. Liikunta
Säännöllinen liikunta lisää vireyttä, hyvää oloa ja jaksamista. Jo puoli tuntia liikuntaa päivässä on nykyisten terveyssuositusten mukaan merkittävästi terveyttä lisäävä asia. Jokainen voi kokea varmasti puolen tunnin kävelylenkin välittömän positiivisen vaikutuksen omassa olotilassaan. Oli liikuntalaji sitten kävely, hölkkä, pyöräily, uinti, vesijuoksu, kuntosali tai salijumppa, niin kaikki ne rentouttavat olotilaa ja lisäävät kokonaisvaltaisesti jaksamista.

4. Ihmissuhteet
Tarvitsemme lähelle ihmisiä, joiden kanssa voi jakaa asioita, välillä myös niitä murheita yhdessä purkaen. Ystävistä ja perheen luomasta tukiverkosta muodostuu iso turvallisuustekijä omalla jaksamiselle. He myös yleensä ilmoittavat, jos näytät enemmän väsyneeltä tai kuormittuneelta kuin itse tiedostat. Ja ihan parasta vapaa-ajan tekemistä on monelle lasten tai lastenlasten kanssa puuhailu ja heidän harrastuksiin osallistuminen.

5. Harrastukset
Yleistä on harrastaa liikuntaa, mutta mielen vireyden ja kuormitusten poispurkamiseksi tarvitaan myös jotain ihan muutakin toimintaa. Lukeminen, puutarhan hoito, huonekalujen entisöinti, maalaaminen, valokuvaus, kalastaminen tai lemmikkieläinten kanssa touhuilu ovat esimerkiksi niitä harrasteita, jotka irrottavat meidän liiasta huoliajatteluista ja työn aiheuttamasta stressistä. Vaikka sen työn kokisi hyvinkin mielekkäänä ja positiivisena, niin siitä irrottautuminen parantaa monella tavalla tehoja.

Hyvää yrittämistä Yrittäjän päivänäkin näiden asioiden kanssa!

Mikko Patovirta

Valikko