Miltä Bodymind vaikuttaa opiskelijan silmin?

Miksi halusit Bodymindille?

Halusin Bodymind:lle työharjoitteluun oppimaan psykofyysisestä fysioterapiasta ja miten sillä voidaan auttaa asiakkaita. Minua kiinnosti tarpeita heillä on. Bodymind on opiskelijoiden keskuudessa tunnettu hyvästä maineesta, ja siksi halusin juuri tänne työharjoitteluun. Tavallisesti he eivät ota opiskelijoita pitkäksi jaksoksi, joten työharjoitteluni oli poikkeus.  Paikka vaatii työharjoittelijalta enemmän kuin tavallinen fysioterapiayksikkö osaamista psykofyyisestä fysioterapiasta, tunneälyä ja oma-aloitteisuutta. Yleensä harjoittelut kestävät kiinteän ajan, joka on yleensä noin viisi viikkoa ja harjoittelua on jokapäivä seitsämän tuntia. Suoritin harjoitteluni eri  tavalla, sillä opiskeluni ProAkatemialla mahdollistaa sen. Bodymind:n toimintaan sopi paremmin, että suoritan harjoittelua muutamana päivänä viikossa pidemmän aikaa.

Mitä teit Bodymindilla?

Bodymind:lla seurasin ja osallistuin vuorotellen jokaisen fysioterapeutin hoitokertoihin ja ryhmiin. Kaikkiin tilanteisiin opiskelijan läsnäolo ei kuitenkaan ollut sopivaa, jolloin minulla oli myös aikaa perehtyä kirjallisuuteen ja kirjoittaa oppimispäiväkirjaani. Harjoittelun aikana arvioin oman kehotuntemuksen kehittymistä, oppimista ja asennemuutoksia itsessäni.  Minulla ei ollut tiettyä ohjaajaa. Kaikille tällainen ratkaisu ei sovi, mutta minun luonteelleni se sopi.

Minkälaisia asiakkaat olivat?

Asiakkaina oli lapsia, nuoria ja aikuisia. Ongelmia, joihin haettiin fysioterapialla apua, oli valtavasti erilaisia. Saattoi olla mm. nepsy-taustaa, ahdistusta, syömishäiröitä, ahdistuneisuutta, erilaisia mielenterveysongelmia, vaikeita kroonisia kipuja, stressikuormitusta, traumataustaa, tarve rauhoittua, TULES-ongelmia, unettomuutta, tai ihan vain halu hoitaa omaa hyvinvointia. Mukaan lukematta sellaiset asiakkaat, joiden tarpeisiin en päässyt tutustumaan jaksollani. Mahdollisia keinoja muutokseen pystyttiin löytämään psykofyysisen fysioterapian avulla, joidenkin kohdalla paremmin kuin ”tavallisessa” fysioterapiassa.

Mitä menetelmiä käytettiin?

Näin miten käytännössä hyödynnetään fasciakäsittelyjä, teippaamista, Alexander-tekniikkaa, rytmistä liikeharjoittelua, BBAT-menetelmää, hengityksen ohjaamista jne. Sain ohjaamiseen ja oman hyvinvoinnin edistämiseen niistä hyödyllisiä konkreettisia keinoja sekä keinoja havainnoida ja reflektoida kehotuntemusta. Opin muun muassa harjoitteluni aikana säätelemään omaa stressiä paremmin, opin paljon rentoutumisharjoitteita ja kehitin jopa juoksutekniikkaani saamillani tiedoilla.

Mitä opit?

Opin ettei näin laajan osaamisen kerryttämiseen riitä 3,5 vuoden perusopinnot. Jokaisella fysioterapeutilla on omat vahvuudet. Yllätyin kuinka laajasti Bodymindin fysioterapeuteilla on toisistaan poikkeavia vahvuuksia. Tullakseni yhtä taitavaksi tarvitsen monta vuotta työskentelyä, itsenäistä opiskelua ja useita lisäkoulutuksia käytössä olevista menetelmistä.

Sain kypsemmän asenteen ja laajemman näkökulman fysioterapeuttina toimimiseen. Nykyään ehkä osaisin jo kertoa kysyjille, mitä on psykofyysinen fysioterapia. Näkemäni esimerkin perusteella aion tulevaisuudessa panostaa niihin fysioterapian osa-alueisiin, jotka minua eniten kiinnostavat ja inspiroivat!

Kaikille tapaamilleni asiakkaille kiitokset mahdollisuudesta tutustua ja oikein hyvää joulunodotusta!

Terveisin, Lilja

Tietoa minusta:

Nimi: Lilja Harala
Oppilaitos: TAMK, fysioterapeuttikoulutus
Tietoa itsestäni: Tykkään määritellä itseni urheilevaksi, sosiaaliseksi, leikkimieliseksi ja määrätietoiseksi innostujaksi.

Valikko